Palvelut

Fysioterapia

Fysioterapian tavoitteena on asiakkaan terveyden edistäminen sekä hänen toimintakykynsä ja liikkumisensa kohentaminen. Fysioterapiassa arvioidaan toimintakyvyn heikkenemisen syitä ja poistetaan toimintahäiriöön johtavia syitä tarkan tutkimuksen, testaamisen sekä aktiivisen terapeuttisen harjoittelun ja käsittelyn avulla.

Terapeuttinen harjoittelu voi sisältää lihasvoimaa, tasapainoa, liikkuvuutta sekä koordinaatiota lisääviä harjoitteita. Terapeuttisessa harjoittelussa voidaan käyttää monipuolisesti omaa kehonpainoa ja erilaisia välineitä. Myös neuraalikudoskäsittely ja – mobilisointi sekä siihen liittyvät passiiviset ja aktiiviset harjoitteet elvyttävät hermokudoksen toimintaa, vähentävät hermoperäisiä kipuja ja lihasjännityksiä.

Hieronta lievittää kipua, vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoa, vähentää stressiä, parantaa toimintakykyä ja rentouttaa sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Fasciamanipulaatio eli lihaskalvokäsittely on menetelmä, johon ei ole valmiita malleja. Tarkalla taustatietojen kartoitutuksella pyritään jäljittämään toimintahäiriön alkuperää. Lihaskalvojen mahdollisia ongelmakohtia testataan liike- ja palpaatiotesteillä. Määritellyt pisteet käsitellään fascian muutosten poistamiseksi ja testataan uudelleen hoidon arvioimiseksi. Fascialla on tärkeä rooli liikkeen aistimisessa, koordinaatiossa ja voiman välittymisessä.

Akuuteissa kiputiloissa, tulehduksellisissa ongelmissa ja leikkauksien jälkeisessä kuntoutuksessa voimme käyttää kuntoutumisen tukena myös syvälämpöä sekä sähkökipuhoitoa.

Kelan vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen avofysioterapia tapahtuu hoitolaitoksen omissa tiloissa tai vaihtoehtoisesti asiakkaan kotona, koulussa tai päiväkodissa.

Kelan kuntoutus on suunnitelmallista ja moniammatillista toimintaa, jonka tavoitteena on elämänlaadun kohentaminen, toimintakyvyn, liikkumisen palauttaminen tai ylläpitäminen sairauden tai vamman kohdatessa.

Palvelumme sisältävät myös apuvälinesuosituksia, niiden suunnittelua, käytön ohjausta ja kokeilua sekä kodinmuutostöiden suunnittelua.

Lasten fysioterapia

Lasten fysioterapiassa pyrimme erilaisten leikkien ja pelien avulla lapsen normaalin kehityksen kulun vahvistamiseen sekä estämään väärien liikemallien syntymisen.

Pienen alle 1-vuotiaan vauvan fysioterapiassa edistämme lapsen sensomotorista kehitystä monipuolisella käsittelyllä ja aktivoinnilla: esimerkiksi lapsen nostaminen ja kantaminen, pukeminen, vaipan vaihtaminen sekä leikittäminen erilaisissa asennoissa.

Vanhemmille annamme ohjeita ja tukea liikkumisen edistämiseksi. Kotiharjoitteiden tekeminen on tärkeää ja sen suunnittelussa ja motivoinnissa autamme mielellämme.

Lasten ja nuorten ryhtiongelmiin sekä muihin tuki- ja liikuntaelimistön haasteisiin paneudumme ammattitaidolla. Erityisenä mielenkiinnon kohteena on skolioosin tutkiminen ja hoito.

Tapaturmien ja leikkausten jälkeinen fysioterapia

Tapaturmien ja leikkausten jälkeinen fysioterapia auttaa liikkuvuuden, lihasvoiman ja toiminnan palautumiseen. Progressiivinen eli vaiheittainen eteneminen kuntoutuksessa helpommista vaikeampiin harjoitteisiin on tärkeää hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi.

Ohjaus ja neuvonta ennen leikkaukseen menoa auttaa lihasvoiman ja liikkuvuuden säilymisessä ja antaa tukea ja varmuutta leikkauksen jälkeiseen toipumiseen esimerkiksi polvi- ja lonkkanivelleikkauksien kohdalla.

Työkykyä ylläpitävä toiminta

Terapeuttisen harjoittelun, hieronnan ja manuaalisen terapian avulla pyrimme ylläpitämään ja parantamaan työ- ja toimintakykyä. Työperäiset tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat johtuvat usein staattisista ja yksipuolisesti kuormittavista työtehtävistä ja työasennoista. Näihin voimme tarvittaessa antaa työergonomiaohjausta.

Aktiiviselle kuntoutujalle ohjaamme harjoitteita eri välineillä ja neuvomme kuntosaliharjoittelussa ja muussa liikkumiseen liittyvissä kysymyksissä. Pienimuotoisessa kuntosalissamme voit lämmitellä crosstrainerilla, requmbentilla tai kuntopyörällä.

Kinesioteippaus fysioterapian yhteydessä voi helpottaa kipua, ohjata liikettä oikeaan suuntaan, tukea niveltä, antaa kuntoutujalle tuntoaistiärsykkeitä oikeasta asennosta ja parantaa lymfakiertoa.

Meillä on käytössä myös ePassi-järjestelmä!

Kuntoutus ja neuvonta

Fysioterapeuttinen neuvonta ja kuntoutus mm. tuki- ja liikuntaelinvammojen yllättäessä on tärkeää, jotta ongelma saadaan helpottamaan ja ennaltaehkäistyä jatkossa.

Vanhusten, veteraanien ja invalidien kuntoutus ylläpitää heidän selviytymistään päivittäisissä toimissa ja liikkumisessa sekä rentouttaa tuki- ja liikuntaelinten kulumisesta johtuvia jännitys- ja kiputiloja.

Neurologinen fysioterapia tukee ja kohentaa yksilön suoriutumista aivohalvauksen jälkeisessä kuntoutumisprosessissa sekä MS-taudin, Parkinsonin taudin, erilaisten lihassairauksien ja selkäydinvammojen kuntoutuksessa.

Teemme myös kotikäyntejä tarvittaessa. Näin pystymme puuttumaan mahdollisiin ongelmiin omassa arkiympäristössä ja neuvomaan myös kotona tehtävien harjoitteiden tekemisessä entistä paremmin. Kotikäynnin hinta muodostuu matkaan käytetyn ajan ja matkan pituuden perusteella.

Muut palvelut

Lahjakortit:
Toivottu lahja, kun haluat muistaa läheistäsi, ystävääsi, työkaveriasi.

Tuotemyynti:

• Niskatyynyt